USP - Flexibel X icon Submenu arrow Hamburger icon

8 cruciale zaken bij het vinden van je ideale kantoor

20 Oct 2017

Een nieuwe plek voor je organisatie laat de creativiteit weer stromen en kan zo de productiviteit verhogen. Maar het vinden van nieuwe kantoorruimte is niet gemakkelijk. Je moet op veel dingen letten en niet alleen rekening houden met je eigen wensen, maar ook die van je werknemers.

Om je op weg te helpen geven wij hier de acht belangrijkste zaken waar je als huurder aan kan denken bij het vinden van een nieuwe kantoorlocatie. Zo hopen wij de zoektocht naar een nieuwe werkplek gemakkelijker te maken, zodat je straks op jouw droomlocatie zit!

1. Optimale bereikbaarheid

Mensen vormen uiteindelijk de spil van je organisatie. Wel zo fijn als je dan gemakkelijk te bereiken bent voor zowel werknemers als klanten. Kijk daarbij niet alleen naar de beschikbaarheid van parkeermogelijkheden, maar ook naar de bereikbaarheid voor mensen die met het openbaar vervoer komen. Je wilt immers op zoveel mogelijk manieren bereikbaar zijn. Hoe ver is het naar de meest dichtstbijzijnde snelweg? Is er een treinstation of bushalte in de buurt? Is het veilig en gemakkelijk om er met de fiets te komen?

Blog 1 bereikbaarheid compressor

2. Uitstraling

Hoewel uitstraling lastig te meten is, is het essentieel voor je organisatie! Je kantoor wordt immers het visitekaartje voor klanten. Vraag je daarom af of het een goede plek is om klanten te ontvangen. Kies je voor een modern gebouw, of liever een historisch pand? Is er een hartelijke receptie aanwezig?
Ook voor werknemers is de uitstraling van de nieuwe locatie belangrijk. Voelen werknemers zich veilig op deze locatie? Is het een inspirerende en motiverende plek? En vooral: past de sfeer bij het karakter van de organisatie?

3. Aanbod aan faciliteiten

In een kantoor wordt niet alleen hard gewerkt. Het is ook de plek om klanten te ontmoeten, te eten en misschien zelfs om te winkelen en sporten. Ga na in hoeverre de geboden faciliteiten overeenkomen met uw wensen. Zo kun je kijken naar de beschikbaarheid van flexwerkplekken. Ook het aanbod van eetgelegenheden is voor velen een belangrijke voorwaarde. Is het een inspirerende locatie voor een (lunch)afspraak met klanten?
Een goede service tilt jouw nieuwe kantoor naar een niveau hoger. Vraag daarom welke diensten er allemaal zijn en welke zorgen je uit handen worden genomen. Moet je veel zelf regelen of profiteer je van een fullservice kantoorruimte? Denk bij fullservice kantooroplossingen bijvoorbeeld aan een stomerijservice, de mogelijkheid om hotel- of restaurantreserveringen te plaatsen en het aanbod van company bikes.

4. Goed binnenklimaat

Een kantoor blijft een kunstmatige ruimte, waar je een aanzienlijk gedeelte van de dag met collega’s bij elkaar zit. Daarom is het heel belangrijk hoe de luchtsamenstelling en temperatuur geregeld is. Check hoe het gesteld is met de ventilatie, toevoer van verse lucht en luchtvochtigheid.
Verse lucht en een fijne temperatuur maken namelijk echt het verschil: medewerkers zijn minder vaak ziek en productiever.

5. Mate van flexibiliteit

De manier waarop een ruimte is ingedeeld bepaalt grotendeels de sfeer in je nieuwe kantoor. Vraag daarom of je de vloerinrichting zelf kunt bepalen, of dat alles al vast staat. Hoe flexibeler, hoe meer ruimte er voor jouw organisatie is om te groeien. Mocht het aantal werknemers toenemen, dan hoef je niet meteen weer naar een nieuwe plek te zoeken.
Informeer ook naar het gebruik van algemene ruimtes en de mogelijkheid tot flexwerken. Het voordeel van bijvoorbeeld algemene vergaderkamers is dat je de gehuurde ruimte veel efficiënter kunt indelen, met een lager aantal benodigde vierkante meters per FTE.

Naast een flexibele kantoorinrichting is de flexibiliteit in contractstermijnen ook ontzettend belangrijk. Denk hierbij aan het tussentijds aanpassen van het aantal gehuurde vierkante meters en een relatief korte opzegtermijn.

6. Synergie huurders en netwerkmogelijkheden

Op zoek naar een ruimte in een groot kantoorgebouw? Dan krijg je natuurlijk ook te maken met andere huurders. Om te beoordelen of de desbetreffende locatie bij je past is het slim om naar die andere huurders te kijken. Sluiten hun ambities aan bij die van jou? Hoe is de interactie tussen de huurders?

iStock 467935230 1

Ook is het belangrijk om al van tevoren op de hoogte te zijn van de netwerkgelegenheden op die locatie. Worden er regelmatig evenementen georganiseerd? En in hoeverre wordt kennisdeling gestimuleerd?

7. Duurzaamheid

Tenslotte is het goed om te kijken hoe de locatie scoort op duurzaamheid. Zeker voor huurders met grote MVO ambities is het fijn als hun wensen matchen met die van de nieuwe kantoorruimte. Is er bijvoorbeeld een Greenlease, waarin duurzaamheidsafspraken over energie, afval en water worden vastgelegd? En beschikt de nieuwe locatie over bepaalde duurzaamheidscertificeringen?

8. Kwaliteit van de IT-infrastructuur

Geen enkele organisatie kan tegenwoordig zonder perfect internet. Niets zo vervelend als een trage internetverbinding of slecht mobiel bereik. Het is daarom goed om te checken of het internet van hoge kwaliteit is. Wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van glasvezel? Is er een kwaliteitsverschil tussen internet voor desktop en mobiel? Een DAS-systeem zorgt bijvoorbeeld dankzij speciale antennes en zendmasten voor een optimaal mobiel bereik.

Dit waren de acht belangrijkste zaken waar je als huurder aan moet denken bij het vinden van een nieuwe ruimte. Houd deze in het achterhoofd wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe locatie. Sluit de nieuwe kantoorruimte op alle punten goed aan op jouw wensen en eisen? Dan heb je de ideale werkplek gevonden!

Ben je benieuwd hoe bovenstaande zaken in WTC Utrecht geregeld zijn? Lees dan meer over WTC Utrecht en onze faciliteiten. Of neem direct contact met ons op, we vertellen je graag meer over het nieuwe en unieke kantoorgebouw!

Deel dit bericht:
De meest recente nieuws en events